Een huis kopen of verkopen in Oostenrijk is niet zo een-twee-drie gedaan. Ieder land heeft zijn eigen bureaucratie en het is belangrijk goed geïnformeerd te zijn over de processen die betrokken zijn bij de huizenmarkt. Hieronder vind je een overzicht van alle benodigde documenten die relevant zijn bij het kopen of verkopen van een woning, onderverdeeld in de volgende situaties die je tegen kunt komen:
- Het sluiten van een koopovereenkomst
- Het aanvragen van een hypotheek
- Het overdragen van de woning
- Het registreren van de woning en het betalen van de belastingen
Sowieso moet je, indien in je niet de Oostenrijkse nationaliteit bezit, in alle situaties een bewijs van je identiteit en woonplaats kunnen presenteren.
Het sluiten van een koopovereenkomst
In de meeste gevallen onderhandel je niet met de verkoper zelf, maar met diens makelaar. Wanneer jullie het eens zijn over een prijs zal er een contract opgesteld worden dat in aanwezigheid van een notaris of advocaat ondertekend moet worden.
Wanneer het contract ondertekend wordt moet je dus de volgende documenten bij je hebben:
- Bewijs dat je de aankoop kunt financieren (bijvoorbeeld een bewijs dat de bank de hypotheekaanvraag heeft goedgekeurd)
- Bewijs van aanbetaling
Als het tijd is om een hypotheek aan te vragen moet je de informatie over je financiële situatie goed op orde hebben.
Hiervoor zijn de volgende documenten nodig:
- Bewijs van inkomen
- Aangifte inkomstenbelasting
- Verklaring omtrent gedrag en verklaring dat je geen openstaande schulden hebt (BKR-registratie)
- Visum (indien van toepassing)
Het overdragen van de woning
Uiteindelijk wordt het definitieve koopcontract opgesteld door een advocaat of notaris. Wanneer het ondertekend wordt mag men niet meer voor verassingen komen te staan: alles is besproken en geregeld. De ondertekening van het contract gebeurt in aanwezigheid van een notaris of medewerker van de rechtbank.